I made this widget at MyFlashFetish.com.

Friday, October 22, 2010

Peringatan Allah terhadap hamba-hambaNya

Marilah kita sama-sama fikirkan dan renungkan maksud dalam ayat-ayat Al-Qur'an di bawah ini:-

Firman Allah dalam Al-Qur'an,
Surah Al Baqarah (2), ayat 214:
Apakah kamu mengira bahwa kamu akan masuk syurga, padahal belum datang kepadamu (cubaan) sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu? Mereka ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan bermacam-macam cubaan) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya: "Bilakah datangnya pertolongan Allah?” Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat. 

Juga dalam surah Ali 'Imran (3), ayat 142:
Apakah kamu mengira bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum nyata bagi Allah orang-orang yang berjihad di antara mu, dan belum nyata orang-orang yang sabar.


Allah tidak menciptakan segala sesuatu itu dengan sia-sia, sepertimana yang dijelaskan dalam surah Ali 'Imran (3), ayat 190-191:
Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang, terdapat tanda-tanda bagi Ulil Al Bab (orang-orang yang berakal); (iaitu) orang-orang yang mengingati Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata), "Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia. Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka."

Juga dalam surah Ar-Ruum (30), ayat 8:
Dan mengapa mereka tidak memikirkan tentang (kejadian) diri mereka? Allah tidak menjadikan langit dan bumi dan apa yang ada di antara keduanya melainkan dengan (tujuan) yang benar dan waktu yang ditentukan. Dan sesungguhnya kebanyakan di antara manusia benar-benar ingkar akan pertemuan dengan Tuhannya.

Allah mengingatkan umat manusia supaya tidak leka dengan hal-hal dunia sahaja seperti terdapat dalam firmanNya dalam surah Al Baqarah (2), ayat 212: Kehidupan dunia dijadikan indah dalam pandangan orang-orang kafir, dan mereka memandang hina orang-orang yang beriman. Padahal orang-orang yang bertaqwa itu lebih mulia daripada mereka di hari Kiamat. Dan Allah memberi rezeki kepada orang-orang yang dikehendakiNya tanpa batas.

Maka dengan ini, marilah kita sama-sama saling ingat-mengingati dan tanyalah kepada diri kita sendiri, sudahkan kita melaksanakan segala perintah Allah yang telah diperintahkan kepada kita?


No comments:

Post a Comment