I made this widget at MyFlashFetish.com.

Thursday, August 19, 2010

Kailan Kukus Ikan Masin menggunakan Steam It dari Tupperware

Sahur tadi akak masak kailan kukus ikan masin. Rasa-rasanya ramai orang dah terer dah masak menu ni. Yang akak nak highlightkan di sini ialah kailan ini akak kukus menggunakan Steam It, product dari Tupperware. Menggunakannya cukup mudah dan tidak mengambil masa yang lama. Walaupun ianya bersaiz kecil, iaitu 16.9cm (height) x 22.9cm (diameter), tapi hasil setelah menggunakannya cukup memuaskan!

Steam It direndam di dalam kuali yang berisi air

Steam It ini hendaklah direndam terlebih dahulu di dalam kuali di mana paras airnya tidak boleh melebihi paras yang terdapat pada Steam It tersebut. Then, panaskan air dalam kuali. Steam It ini diperbuat dari bahan hydrophobic di mana ia berupaya 'repel' air dari permukaan kukusan dan ianya selamat digunakan. Steam It hanya boleh digunakan dengan merendamkannya ke dalam kuali yang berisi air untuk tujuan mengukus bukannya diletakkan terus di atas api.

hah...ini lah kailan yang telah dikukus dalam Steam It

So, bila kailan dah dikukus, akak pun tutup api dapur dan ketepikan. Akak potong dadu 2 ulas bawang putih dan hiris 1 ulas bawang besar, jugak 2-3 biji cili padi. Then, ambik sekeping ikan masin tenggiri dan potong kecil-kecil. Lepas tu, akak panaskan sedikit aje minyak masak dan tumiskan potongan dadu bawang putih tadi bersama hirisan cili padi sehingga naik bau dan masukkan pulak ikan masin. Stir fry sehingga ikan masak, then masukkan sedikit sos tiram. Masukkan sedikit aje air dan apabila sudah mendidih, akak masukkan pulak hirisan bawang besar dan terus tutup api. Then, akak tuangkan kailan yang telah dikukus ke dalam kuali dan gaulkan dengan bahan tumisan tadi. Salinkan kailan kedalam pinggan hidang dan renjiskan sedikit minyak bijan di atasnya. Tidak perlu bubuh garam ke dalam masakan ini.

ini lah dia kailan kukus ikan masin

Sayuran-sayuran yang dikukus di dalam Steam It sungguh enak rasanya. So, kepada sesiapa yang berminat untuk memiliki Steam It, bolehlah dapatkannya dari mana-mana dealer Tupperware. Kalau nak beli dengan akak pun boleh sebab akak sendiri ialah Tupperware Brands Consultant. Harganya ialah RM49.90 sahaja. Steam It ini ada 2 tingkat.
So, cubalah....


2 comments:

  1. Kak sal sedap sayur ni..
    cantik tupperware tu.. nampak comel je.

    ReplyDelete
  2. Thnx...Kalau Raha nak, bolehlah order... :)

    ReplyDelete