I made this widget at MyFlashFetish.com.

Tuesday, August 31, 2010

Spiral Pasta with Tuna Flakes

Planned tadi nak pegi Econsave Supermarket and lepas tu sebelum balik ke rumah, nak terus ke bazar Ramadan, al-maklumlah kan...tapi....MasyaAllah! Punya lah banyak kereta! Nampaknya kene lah tawaf dulu sebelum dapat parking. Tawaf punya tawaf punya tawaf, sampai terlupa dah nak kira berapa kali, last2 anak akak yang dah boring, ajak balik aje and bagi idea supaya datang lagi the next day. After all, hujan dah mula turun. So, terpaksalah balik...and dalam perjalanan, what a downpour! Hujan turun tersangatlah lebat! Nasib baik ada assistant kat sebelah, kalau tak...jalan selekoh pun akak redah aje sebab mata dah "potek" (hahah...bahasa org S'pore, meaning rabun..huhuhu), tak nampak jalan sebab hujan tersangatlah lebat!

Bila dah sampai rumah, rasa malaslah pulak nak keluar balik ke bazar. Nak tak nak, kenalah cari idea apa yang boleh dimasak utk berbuka nanti. Takde mood lah nak masak nasi dan lauk.

Nasib baik ada San Remo Vegeroni Spiral. Bolehlah akak bikin pasta! Nasib baik jugak ada Tuna Flakes in Sunflower Oil, Cheddar cheese, Mayonnaise, McCormick Parsley Flakes dan McCormick Italian Herbs. Adalah jugak sikit broccoli dan cendawan tiram. So cukuplah...kita yang buat dia, bukannya dia yang buat kita kan... Tapi kalau ada cendawan butang bertambahlah sedapnya.

Mula-mula akak...
1) masukkan Vegeroni Spiral pasta ke dalam air panas yang telah dibubuh garam dan rebus sehingga masak ala-ala "al dente" (cooked through, but still firm), dan akak tarok sedikit minyak masak ke dalam air rebusan pasta. Gaul. Tujuannya supaya pasta tidak melekat selepas kita tapis airnya. Boleh jugak, selepas ditapis pasta tersebut, tuangkan sedikit minyak zaitun di atas pasta semasa masih panas dan gaul rata untuk melembabkannya. Ingat...jangan sesekali menjirus lagi pasta (apa jenis pun) dengan air demi untuk mengekalkan rasa sebenar pasta tersebut.


2) Panaskan sedikit Extra Virgin Olive Oil dan tumiskan bawang putih dan bawang besar kuning yang telah dipotong dadu sehingga sedikit layu, bukannya garing.
3) Masukkan Tuna Flakes in Sunflower Oil yang telah ditapis minyaknya. Hancur2kannnya, tapi janganlah sampai hancur sangat.
4) Masukkan 4 sudu besar Mayonnaise dan 4 keping Cheddar Cheese. Biarkan cheese cair dan kacau rata. Ada orang tarok butter lagi, tapi bagi akak Mayonnaise and Cheddar Cheese sudah mencukupi. Kalau too rich, muaklah. High cholesterol lagi!
5) Memandangkan akak takde Whipped Cream dan lemon di rumah, tapi ada Apple Cider Vinegar, akak pun tuangkannya sedikit ke dalam kuali. Tambahkan air supaya tidak terlalu pekat. Actually, akak pun tak suka tarok Whipped Cream sebab nanti kalau too creamy, ermmm...muak jugak jadinya. So, ikut citarasa masing-masinglah ya...
6) Lepas tu, akak pun masukkanlah broccoli dan cendawan tiram yang hanya ada sedikit aje kat rumah. Tutupkan api, tidak perlu tunggu lama.

Akak langsung tidak tarok garam dan gula dalam masakan ini sebab rasa masin dan manis dalam Mayonnaise dan Cheese sudah mencukupi.
So...Tadaaaa.....sosnya sudah siap!

Bila hendak makan, letakkan pasta di dalam pinggan dan sendukkan sos ke atas pasta. Grind some black pepper dan sprinkle some McCormick Parsley Flakes and McCormick Italian Herbs. Makanlah sewaktu masih panas. Boleh jugak digaulkan sekali pasta dengan sosnya terlebih dahulu sebelum dihidangkan.



No comments:

Post a Comment