I made this widget at MyFlashFetish.com.

Sunday, August 29, 2010

Simply Vegetables

Sahur semalam akak masak mixed veggies dan seperti biasa akak guna pengukus dari Tupperware, Steam It. Steam It ni ada 2 tingkat, jadi kalau banyak sayurannya, boleh gunakan kedua2nya sekali. Tidak mengambil masa yang lama untuk mengukusnya. Lebih kurang 3-4 minit, all the veggies siap dikukus. Akak masak guna sayur2an yang memang dah sedia ada kat dalam fridge. Kalau ada banyak jenis, lagi bagus. Very simple, tak tarok udang atau any meat pun. Simply vegetables! Cara memasaknya pun simple aje.

 

Potong dadu 3 ulas bawang putih dan tumis dengan menggunakan sedikit aje minyak zaitun. Bila dah terbit bau bawang putih, masukkan hirisan kecil 3-4 batang cili padi, sedikit sos tiram dan hanya sedikit air. Kacau. Masukkan sedikit aje garam, not too much. Bila air dah mendidih, masukkan kesemua sayuran yang telah dikukus bersama-sama hirisan bawang besar. Gaul dan terus tutupkan api.

Last sekali, renjiskan sedikit minyak bijan. Kacau rata. Akak memang suka gunakan minyak zaitun dan minyak bijan dalam masakan sayur sebab kedua-duanya sungguh berkhasiat. Akak tak tarok air tepung jagung sebab akak sukakan the natural taste and the crunchiness of the vegetables. Kalau ada udang ke, sotong ke, lagi sedap! Masakan ni boleh juga dimakan begitu saja.

 


2 comments:

  1. memang brkhasiat ni kaksal.. kalo yg diet mmg elok la mkn gni kan kak..

    ReplyDelete